tisdag, december 06, 2005

Narniafilm ger absolution

Sedan 1996 har stora konservativt kristna organisationer i USA med American Family Association (AFA) i spetsen förordat bojkott av allt som har med Disney att göra. Filmer, tidningar, nöjesparker – rubbet. Det kan kanske verka paradoxalt att bojkotta ett företag som har arbetat hårt för att befästa kärnfamiljevärderingar i sina filmer – inte sällan genom djurallegorier. Men det hjälps inte. Disney har samtidigt haft en homovänlig personalpolitik, arrangerat prideevenemang i sina nöjesparker och producerat religiöst inkorrekta filmer, som Priest, Kids och Dogma. Alltså: bojkott!

Men i somras fick Disney absolution. Varför? Började de diskriminera homosexuella? Nej, utan förlåtelsen kom för att de filmatiserar berättelsen om Narnia. C.S. Lewis fantasyböcker har ofta tolkats som religiösa allegorier, där lejonet Aslan är Jesus som offras och återuppstår. Så likt de förstelnade djuren i Narnia, hävdes förbannelsen över Disney. Det som väl egentligen är ett försök att surfa på Sagan om ringen-vågen, ser de religiösa ledarna i USA som botgöring.

Frågan är dock hur de vågade häva bojkotten så tidigt före premiären. Originaltiteln är Häxan, lejonet och GARDEROBEN – en titel som borde framkalla åtminstone lite kallsvett av förebådad omoral.

(Publicerad i Sydsvenskan den 6 december 2005)

8 Comments:

Anonymous Björn said...

Visst är det sjukt hur Disney anses "omoraliskt" bland dessa högljudda kristna på högerkanten.

Mycket riktigt anses Narnia politiskt korrekt i religiösa kretsar. Vore kul om det visar sig att det var lejonet som skulle ut ur garderoben :-)

Det handlar om ren och skär kommersialism. Disney släpper inte filmen för att flirta med de tok- kristna i USA utan för dom bedömer den ger rejäla intäkter.

Disneykoncernen står på sig i sin respekt för männsikors olikheter och kommer fortsätta vara värdar för Gay days i Florida på Walt Disney World till exempel och detta trots alla hot om bojkott som dom tar emot från dessa svavelosande extremist kristna.

Som homosexuell väljer jag alltid noga vilka företag jag vill stödja som konsument. Jag lusläser den amerikanska organisation Human Righs Campaign och deras listor över företag som är Gay vänliga.

Kolla gärna in på: www.hrc.org

Jag saknar motsvarighet i Sverige där tex RFSL skulle kunna publicera listor över företag som behandlar homosexuella illa (svarta listan) samt dom som är vänligt inställda till homos.

Nu efter domen i HD när vi vet hur många svenskar som är emot rättigheter för homosexuella så behöver vi kunna markera genom att noga välja de företag vi läggeer våra pengar på enligt mig.

onsdag, december 07, 2005 9:04:00 em  
Blogger Göran Koch-Swahne said...

Svårt att bojkotta orättsväsendet...

onsdag, december 07, 2005 9:47:00 em  
Anonymous ab said...

..................Kände inte till det här med Disney, men nu ska jag kolla in länken ovan.

Konservativa högerkristna har ett enormt kontroll- och uteslutningsbehov. Jag slutar aldrig undra vad det är de är så vansinnigt rädda för. Det är som om de tror att alla innerst inne hatar kärnfamiljer och heterosexualitet och skulle sluta med det bums om de bara fick idén någonstans ifrån.

torsdag, december 08, 2005 3:27:00 em  
Blogger victor said...

ab: men.. så är det väl?

söndag, december 11, 2005 2:56:00 em  
Anonymous Jacob W said...

Huga!

Ja vad säger man, only in America?

måndag, december 12, 2005 3:53:00 em  
Anonymous ab said...

Victor – nä! :-)

Men kanske det faktiskt är så bland dessa högerkonservativa..?

onsdag, december 14, 2005 8:26:00 em  
Anonymous ab said...

.........................Man ser ju inte vad det står för dessa namnlappar - det stod alltså: Victor - nä!

onsdag, december 14, 2005 8:27:00 em  
Anonymous Björn said...

Svar til Jacob,

Du säger "Only in America"

Jag säger till dig: God Morgon Jacob! :-)

Vi har fått hit det i 180. Med "det" syftar jag på inflytelserika, högljudda, ekonomiskt välförsedda fundamentalist kristna som ser som sin huvuduppgift i livet att förfölja homosexuella snarare än att göra något i närheten av att vara en verkligt kristen.

Det är en verklighet i Sverige idag.

Som ett exempel kan jag nämna att man ringer upp företaget MQ efter deras reklamkampanj i våras med homosexuella modeller och hotar med bojkott om man inte går med på att aldrig nånsinn mer använda homosexuella i sin marknadsföring.

Detta gjordes i organiserad form bland annat uppmuntrad och stödd av folket bakom Tidningen Världen idag.

Charmtroll? No I don't think so. Only in america? Nope, not any more dear :-)

onsdag, december 14, 2005 8:59:00 em  

Skicka en kommentar

Links to this post:

Skapa en länk

<< Home