tisdag, december 04, 2007

Bög eller lesbisk i försvaret?

Förra inlägget handlade om den bisarra Don't ask, don't tell-prinicpen i USA, som leder till att försvarsanställda som outas eller nämner att de är homo- eller bisexuella, får sparken. Jag har inga exakta uppgifter på vilka andra länder som har liknanade principer. Men i Israel och Storbritannien som också är länder inblandade i svåra militära konflikter är inte homosexualitet ett hinder för tjänstgöring inom försvaret.

Vilka är förhållandena i Sverige? Självklart är homo- eller bisexualitet inget formellt hinder här, men vad finns det för erfarenheter ute hos er, de ärade bloggläsarna? Själv var jag inte öppen med min läggning under värnplikten (1996-1998, jag var inte öppen över huvud taget då). Men 2004-2005, när jag tjänstgjorde i ubåtsvapnets internationella förband SWENARAP, kunde jag utan vidare ha en bild av min pojkvän i radiohytten. Personligen har jag inte upplevt några läggningsrelaterade tråkigheter i samband med min militärtjänstgöring. Det har varit som det ska vara: en ickefråga.

0 Comments:

Skicka en kommentar

Links to this post:

Skapa en länk

<< Home