torsdag, oktober 13, 2005

Att spela kvinna...

SVT-programmet Faktum handlade idag om bögar inom fotbollen. Att det inte finns några öppna bögar. Reportern intervjuade spelare, tränare, journalister och supporters om vad det kan tänkas bero på. En tränare i Hässleholm (som jag inte minns namnet på nu) förklarade att det ju finns en manlig och en kvinnlig roll inom homosexuella relationer, och just den feminina kanske inte är så lämplig i fotbollssammanhang...

Jag har alltid frågat mig vem som spelar kvinnan i mitt förhållande. Jag har alltid frågat mig vem som spelar kvinnan i Kalles och Hughes förhållande också. Och i Tomas och Tomas. Och Martin och Johans. Jag kommer inte på någon som spelar kvinna i något bögförhållande jag känner till. Hässleholmstränaren tycks veta något om bögförhållanden som inte jag vet...

4 Comments:

Blogger Göran Koch-Swahne said...

Man undrar vad dom tror att dom gör på plan...

fredag, oktober 14, 2005 12:00:00 em  
Anonymous Sia said...

För att inte tala om vem som spelar mannen i flat-par... vill man ha en partner som är man eller kvinna så skaffar man sig väl det -eller hur? ;-p
Jag gillar det du skriver om.

fredag, oktober 14, 2005 2:59:00 em  
Blogger Göran Koch-Swahne said...

Det finns ju oxå den berömda repliken av Harvey Fierstein, eller vad han hette, om det havererade förhållandet:

We wanted different things - I wanted a man, and he wanted a wife...

fredag, oktober 14, 2005 4:35:00 em  
Anonymous annika b said...

Det är väl den gamla mossiga föreställningen om att den som ligger underst (eller blir trängd in i överhuvudtaget) är den kvinnliga parten... Och att detta givetvis är att vara underordnad....

måndag, oktober 17, 2005 11:52:00 fm  

Skicka en kommentar

Links to this post:

Skapa en länk

<< Home