måndag, oktober 10, 2005

Gemensamt utanförskap som vägrar erkännas av kristenheten

Signaturen Ida berättar i dagens Världen Idag om hur hon känner sig illa behandlad och hånad för sin tro i skolan. Det är beklämmande att skolan kan inrymma sådan intolerans. Berättelsen skulle kunna vara identisk med en homosexuells upplevelser i en liknande situation:

- Ja räckte upp handen och sa att jag är en sådan där som hon tala om. Hon blev tyst och titta ner.
Trots att lärare förstod att Ida tog illa vid sig har hon inte bett henne om ursäkt, berättar Ida.

Men Världen Idag skjuter sin trovärdighet i sank ordentligt, eftersom de tidigare mycket kraftfullt har argumenterat för att vissa elever ska tvingas uppleva just den typen av sårande känslor på skoltid, till exemepel att de i grunden är abnormala.

Tänk om kristenheten istället skulle våga se likheterna i utanförskapen som såväl gudstro som homosexualitet kan medföra. Det skulle skapa styrka, istället för som nu: Destruktiv polarisering. Jag citerar återigen Erik Slottners kloka ord i SVT-programmet Sommardebatt den 2 juni:

Jag tycker det är väldigt tråkigt och farlig utveckling om kristna ställs mot homosexuella i debatten, därför både aktivt kristna och homosexuella är ju minoriteter i Sverige idag och många har varit utsatta för mobbning, utanförskap och trakasserier och problem på grund av religös övertygelse och på grund av sexuell läggning - jag har varit utsatt för båda. Och därför borde man ha respekt för varandra på ett tydligare sätt så att det inte blir nån polarisering mellan kristna grupper och homosexuella för den tycker jag är väldigt olycklig. Och [beträffande] RKTL: om man riktar in sig för mycket mot homolobbyn, mot homosexuella och tror att detta utgör kärnan i den kristna värderingarna så tror jag att man är lite farligt ute, därför kristna värderingar för mig handlar om oerhört mycket om kärlek till din nästa, respekt för oliktänkande, respekt för olikheter, solidaritet med utsatta grupper i samhället, och det är ju kärnan i det kristna budskapet.

5 Comments:

Anonymous annika b said...

Det här handlar inte om ditt inlägg (jag skrev en kommentar till ett annat inlägg längre ner), men jag fick plötsligt syn på Expo bland länkarna. Sedan Stieg dog har jag träffat den ena efter den andra som kände honom men inte varandra - jag antar att även ni två var bekanta?

tisdag, oktober 11, 2005 11:10:00 fm  
Blogger Tor Billgren said...

Nope - jag kände inte Stieg L, och har inte varit inblandad i Expo. Än... Men jag prenumererar.

tisdag, oktober 11, 2005 11:13:00 fm  
Anonymous Bengt said...

Men Tor, hur ska du kunna ha respekt för kristendom när den fördömmer homosexualitet?

Det kan du inte, för det du kämpar emot är kristendomen, självaste Gud, Jesus och Den Helige Ande.

Den respekt du menar är att kristna inte ska få tro. Utan dom ska tro som du vill, inte som Gud befaller.

Det är inte respekt, det är förtryck du förespråkar.

Jag är defenitivt emot förtryck mot kyrkor, med anledning av homovigslar. Det är rent ut sagt löjligt med sådana krav, att tvinga kristna.

måndag, november 06, 2006 10:59:00 em  
Anonymous Bengt said...

Att tvinga kyrkor skulle det stå. ;=)

måndag, november 06, 2006 10:59:00 em  
Blogger Tor Billgren said...

Självfallet kan jag respektera kristendomen fastän vissa tolkningar fördömer homosexualitet. Det är fullt möjligt om ens världsbild inte är fullt så svart-vit som din verkar vara. Och ingenstans har jag argumenterat för att några kyrkor skall tvingas viga homosexuella. Viga någon till evig trohet och kärlek skall göras av glädje - inte av tvång.

tisdag, november 07, 2006 6:17:00 fm  

Skicka en kommentar

Links to this post:

Skapa en länk

<< Home