måndag, oktober 09, 2006

"Carlgren minister för att han är bög"

Carin Stenström oroar sig över den nya regeringen i dagens Världen Idag. Särskilt över utnämnandet av Andreas Carlgren som miljöminister. Carlgren var vice partiordförande i Centerpartiet 1992-2000 och riksdagsledamot 1994-2000. 2000-2006 var han generaldirektör för Migrationsverket. Dessa meriter väljer Stenström helt att bortse ifrån, och påstår att Carlgren utnämnts på grund av att han är homosexuell. Det är gränslöst oförskämt. Då blev väl Nyamko Sabuni minister för att hon är färgad?

Carin Stenström beklagar även att Fredrik Reinfelt i sin regeringsförklaring nämnde HBT-personer, och hon utlovar fortsatt kamp för "en lagstiftning som markerar den självklara grunden för samhället: samlevnaden mellan man och kvinna."

10 Comments:

Anonymous James said...

Tor: Är beredd att hålla med om att uttrycka sig på detta sätt. Vanligtvis är ag en mkt nöjd prenumerant på VI, men även jag reagerade på den formuleringen. Däremot Tunehags inlägg tyckte jag var lysande. Jag förstår att du reagerar på formuleringen, jag tror ändå att han i viss mån likställer livsstil och läggning, då en sexuell läggning på olika sätt inverkar på livsstil. Eller har jag fel? Men andemeningen i artikeln kan jag inte annat än berömma, det hoppas jag att även du tycker...

måndag, oktober 09, 2006 3:40:00 em  
Blogger Tor Billgren said...

Jo för all del. Andemeningen är god. Just därför är det nedrigt att han smyger in billiga tjuvnyp. (Det gläder mig att du också reagerade mot Stenströms oförskämda övertramp.)

Som jag skrev i en tidigare kommentar: Ingen kan dra slutsatser om min livsstil utifrån det faktum att jag är homosexuell. "Homosexuell livsstil" är ett begrepp som den konservativa kristenheten har hittat på för att slippa tala om homosexualitet som en läggning. Jag skriver utförligare om det bland annat här:

Vad är homosexuell livsstil?

Och här är en text om vad begreppet kan leda till för slutsatser:

Selektiv vetenskap och motsägelser

måndag, oktober 09, 2006 3:51:00 em  
Anonymous Gustav said...

Så synd då, att han inte blev socialminister.

måndag, oktober 09, 2006 11:01:00 em  
Blogger Göran Koch-Swahne said...

Propositionen om neutral äktenskaps- och familjelagstiftning har ingenting med Socialdepartementet att göra utan kommer att komma från Justitiedepartementet, alltså från Beatrice Ask.

Fredrik Reinfeldt sa förövrigt tydligt veckan före valet att det nu (post Persson) skall bli av.

tisdag, oktober 10, 2006 8:56:00 fm  
Blogger Göran Koch-Swahne said...

Snacket om "livsstil" kommer av Calvinismens lära om "fri vilja".

Choice ;=)

Vilket i grund och botten handlar om Gärningslära - Verkhelighet.

Det mesta av dagens debatt (som alltså är 30-40 åre gammal och alls inte Kyrkans tradition) handlar om f ö r u t s ä t t n i n g a r n a för Calvinismens olika läror.

Det är dessa som hotas om heterosexismen undergrävs.

tisdag, oktober 10, 2006 9:00:00 fm  
Anonymous James said...

Göran: Den fria viljan och tillika begreppet fanns långt före Calvin. Vilka är "calvinismens olika läror" och på vilket sätt hotas dessa när den sk. heterosexismen undergrävs. Intressant slutsats förresten, är det det som händer homosexualiteten accepteras, att heterosexismen undergrävs. Hmmm, lite trångt Göran.

tisdag, oktober 10, 2006 9:13:00 fm  
Anonymous James said...

Tor: Jag tror ärligen inte att Tunehag var ute efter ett tjuvnyp, men det är självklart fritt att tolka. Däremot kan du ha en poäng i att det förekommer ett slarv med ord. Man har helt anammat ett begrepp som man sedan inte ifrågasätter. Liknar det utslätande av ordet homofobi som vi tidigare diskuterat här (eller var det här?).

tisdag, oktober 10, 2006 9:15:00 fm  
Anonymous Bengt said...

Göran kan inte prata om något annat än calvinism. ;=) Kolla in karins sida, när han var på hugget där. Han har aldrig några riktiga svar, bara siffror och påståenden. Men det vet ni som läser här redan.

onsdag, november 01, 2006 1:48:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Integrationsminister var han. Inte migrations.

fredag, november 10, 2006 10:58:00 em  
Anonymous Anonym said...

Fel: GD för Integrationsverket.
Inte Migrationsverket.

fredag, november 10, 2006 11:00:00 em  

Skicka en kommentar

Links to this post:

Skapa en länk

<< Home