fredag, oktober 06, 2006

Inga pekpinnar?

Siewert Öholm blir chef för norska Verdikanalen, som nu också blir en svensk kanal - Värdekanalen. I onsdags intervjuades han av Studio Ett i ett fruktansvärt pinsamt inslag som underströk vikten av just alternativa röster inom svensk massmedia.

"Inga pekpinnar", lovade Öholm. I så fall får han se över programutbudet, tror jag. Det är ju i Verdikanalen pastor Maria Hallmans talkshow Spekter brukar sändas. Jag har skrivit om programmet som handlar om hennes bok Homosexualitet är synd i inläggen Talkshow del 1 och Talkshow del 2.

6 Comments:

Anonymous James said...

Att döma en TV-kanal efter ett program är lika dumt som att döma en tidning utifrån en artikel. Att Öholm som ny chef skulle kunna ändra det som har sänts på tidningen är också en svår nöt att knäcka. För övrigt tycker jag att det var bra att hon fick chansen att redogöras sin ståndpunkt, precis som du och jag ska få. Vi lever (fortfarande) i en demokrati.

fredag, oktober 06, 2006 12:53:00 em  
Anonymous Jamme said...

Sänts på kanalen menar jag såklart...

fredag, oktober 06, 2006 12:53:00 em  
Blogger Tor Billgren said...

James, jag fällde inte heller några omdömden om Verdikanalen. Jag skrev ju specifikt om Hallmanprogrammet. Jag framhöll ju också vikten av alternativa röster inom svensk media, när jag dömde ut Studio Ett-intervjun som pinsam.

fredag, oktober 06, 2006 1:11:00 em  
Blogger Christoffer Smitz said...

"För övrigt tycker jag att det var bra att hon fick chansen att redogöras sin ståndpunkt [...]"

Ja, det är bra att man kan få säga vad man tycker. Jag kan dock inte låta bli att reagera mot hennes ståndpunkt då den de facto är grundad på dogmatiska infallsvinklar och en oerhört okunskap.

Men det var ju ett sidospår..

fredag, oktober 06, 2006 6:27:00 em  
Blogger Tor Billgren said...

Jag har läst boken tre gånger... Shit - jag har inte ens läst Mästaren och Margarita eller Odysseus TVÅ gånger... Jag är sjuk i huvudet...

lördag, oktober 07, 2006 12:09:00 fm  
Blogger Walentine said...

Siewert Öholm talade på bokmässan i år och efter att ha lyssnat på honom där ska det bli intressant att se hur han kommer klara av att inte köra med pekpinnar.

Efter att ha lyssna på Öholm i 15 in kändes Världen Idag som en bättre plats för honom än Dagen

lördag, oktober 07, 2006 8:27:00 em  

Skicka en kommentar

Links to this post:

Skapa en länk

<< Home