fredag, december 29, 2006

Hemma från Sydafrika

Jag har inte kunnat låta bli att då och då titta in på Världen Idags sajt under min långa Sydafrikasemester, och det finns åtskilligt att ta upp. Återkommer till det i sinom tid. Som ett fantastiskt sammanträffade publicerade tidningen i förrgår en reseberättelse från just Sydafrika, Marléne Näslunds Kapstaden - en pärla med enorm skönhet. Jag håller med om allt hon skriver i texten.

Jag skrev också några artiklar om Sydafrika under min vistelse där. De publiceras just nu som en liten serie i Sydsvenskan (finns ej på nätet). Här är den som har mest relevans för den här bloggen:

Sydafrika är en av de internationella favoriterna för bröllop. Hälften av alla 8000 bröllop per år i Western Cape-provinsen är mellan utlänningar, främst britter. Man gifter sig på Taffelberget, i Zulubyar eller viltreservat, och låter ringarna bäras fram av geparder eller rovfåglar. Och nu när Sydafrika beslutat att öppna äktenskapet även för homosexuella spår bröllopsfirmorna en explosion för industrin. En försmak ser man på gatorna i Kapstaden, där det fullständigt dräller av bög- och flatpar nu efter den årliga festen Mother City Queer Project.

Men på andra sidan Atlanten jobbar de kristna tankesmedjorna hårdare än nånsin med sin desinformation. En vanlig käpphäst är att homosexuella varken VILL eller KAN leva i förhållanden, och att allt prat om äktenskap därför är meningslöst. Det senaste jag läste var att partnerskapslagarna ska ha lett till masskilsmässor bland heterosexuella i Skandinavien.

För lättförståelig statistik kan de alltså utan vidare blunda. Frågan är om de kan bortse från de miljontals extra Rand som förväntas hamna i de sydafrikanska bröllopsarrangörernas fickor de kommande åren.

2 Comments:

Blogger Christoffer Smitz said...

Julen verkar ha behandlat dig väl. Trevligt. Hoppas du får ett lika schyst nyårsfirande. Kanske att du även då får inmundiga jordgubbar, ostron, pilgrimsmusslor och bouef bour.. ja, jag vet ju inte heller hur det stavas.

lördag, december 30, 2006 12:38:00 em  
Blogger Tor Billgren said...

På nyårsafton ska vi på bröllop på Ribersborgs Kallbadhus! Underbart. Jag ska ha min nya skotskrutiga slips på mig, och min nyinköpta gubbaparfym. Förresten - jag ska ju vara med och DJ:a på festen, shit vad ska jag spela...? Det blir nog Shirley Bassey-, Sinatra-, Brian Eno-, Embassy- och Sjostakovitj-blandningen.

lördag, december 30, 2006 3:04:00 em  

Skicka en kommentar

Links to this post:

Skapa en länk

<< Home