fredag, september 09, 2005

Debatt med Frimodig Kyrka

Jag startade en diskussion på kyrkovalspartiet Frimodig Kyrkas forum, där jag frågade på vilka grunder de menar att homosexualitet är synd, och varför de är emot välsignelser av partnerskap, och homoäktenskap. Jag drev tesen att Bibeln inte ger fullständiga verktyg för att fördöma homosexuell kärlek, eftersom den med homosexualitet ständigt avser våldtäkter, prostitution, allmän omoral eller rollspelsförhållanden där den ene spelar man och den andre kvinna.

Idag stängdes diskussionen för vidare debatt, eftersom "den drivit från ämnet" och riskerade att hamna i ett aggressivt tonläge. Jag förstår inte hur en diskussion om tillämpningen av Bibeln i relation med verkligheten kan vara irrelevant för ett parti som ställer upp i ett kyrkoval...

Jag skickade ett mail till moderatorn där jag beklagade stängningen, och fick ett vänligt mail tillbaka, som motiverade med att det var en diskussion som hade kunnat behöva modereras intensivt om den tilläts fotsätta. Och det kan jag nog hålla med om.

Diskussionen ligger här. Förhoppningsvis raderas den inte.

0 Comments:

Skicka en kommentar

Links to this post:

Skapa en länk

<< Home