fredag, september 02, 2005

Kristenheten tvår sina händer

Idag pulbicerar såväl Dagen som Världen Idag avståndstagande texter om extremisten Fred Phelps. Det är bra, och de har rätt i att avfärda honom! Men jag hade gärna sett dem beröra frågorna jag ställde i den text jag skickade till tidningarna förra veckan.

Hur okristlig är hans mission egentligen? Den handlar ju om att varna för att Gamla Testamentets straffdomar går ut över hela landet, om befolkningen lämnar utrymme för synd (typ homosexualitet), eller har en ledning som stiftar ogudaktiga lagar. Detta är ingen extremistisk kristen uppfattning, utan precis vad lobbyorganisationen Riksförbundet Kristen Tro och Livsstil varnade riksdagsledamöterna för i ett brev i våras. Den kristna tidningen Världen Idag har minst två gånger på ledarplats uttryckt samma varning – dels alldeles efter tsunamin i form av ett okommenterat citat ur Åke Greens predikan där han talar om att Sverige kommer att drabbas av katastrofer: ”Vad är det som säger att vi inte kan få en jordbävning som gör att hundratusentals människor kan dö i ett ögonblick?”. Dels i en text av Hans-Göran Björk den 17 januari: "Det Green varnat för i sin predikan kan ske när det normala i Guds natur och skapelse byts ut mot något som strider mot Guds vilja."


Har jag missförstått syftet med Åke Green-citatet på Världen Idags ledarsida den 10 januari? Har jag missförstått Hans-Göran Björks varning den 17 januari? Och vad menar RKTL med "Gamla Testamentets domsagor och straffdomar tillhör inte gången tid. Gud agerar."

6 Comments:

Blogger Göran Koch-Swahne said...

Rubriken i Världen i dag är oxå ganska underbar:

Åk hem till Atlanta Fred Phelps!

(sen avvisar jag bestämt påståendet att dessa rörelser skulle vara "Kristenheten". Möjligen marginalfenomen inom Kristenheten, men också (och inte minst) grenar av 1500-talet Calvinism, som är en gren av Nyplatonismen, som i sin tur är en a n n a n religion, grundad av Plotinos vid 200-talets mitt.

fredag, september 02, 2005 2:19:00 em  
Anonymous Annika said...

Men VAD ska de göra i Atlanta? *S*
(de bor ju i Topeka, Kansas - inte i Georgia)

fredag, september 02, 2005 3:33:00 em  
Blogger Göran Koch-Swahne said...

Det är väl det där med den sk verkligheten... ;-)

fredag, september 02, 2005 5:38:00 em  
Anonymous Anonym said...

Tidningen Världen idag är inget annat ärn ett propaganda organ för Livets ord. Läs mitt avslöjande inlägg på Passagen här: http://debatt.passagen.se/show.fcgi?category=6500000000000046&conference=10500000000000782&posting=19500000002690888

Och obesrvera särksilt de inte så ödmjuka svar jag fick.

lördag, september 03, 2005 12:55:00 em  
Blogger Göran Koch-Swahne said...

Ja, av någon anledning är kopplingen mycket känslig. Man kan undra varför?

Ingen skulle ju ändå "råka" ta något som står i Världen idag som neutral nyhtesförmedling.

lördag, september 03, 2005 1:04:00 em  
Blogger Tor Billgren said...

Hej Anonym. Tack för dina inlägg. Fortsätt med dem. Men jag tycker det är olustigt med anonyma personpåhopp - trots att de inte är obefogade - så jag raderar ditt inlägg om Carin Stenström.

tisdag, september 06, 2005 9:27:00 fm  

Skicka en kommentar

Links to this post:

Skapa en länk

<< Home