fredag, oktober 14, 2005

Föreställningar om bisexualitet

I en intervju med biskop Martin Lind avslöjar Världen Idags Hans-Göran Björk att han tror att bisexualitet förutsätter promiskuitet och bigami:

Martin Lind:
- [...] Den homosexuella relationen handlar om trohet och livslång kärlek till varandra.

Är då bisexualitet tillåtet?
– Jo, det är det. Men då måste den bisexuella välja en man eller en kvinna att leva med i trohet. Det är precis samma sak här. Men under antiken fanns inte livslånga relationer bland homo- och bisexuella.

Det är en bra och läsvärd intervju där Lind ger bra svar på Björks frågor.

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

Reportern på Världen idag som omnämns här har i ett privat mail till mig sagt att han vet mer om mig, min familj, mitt jobb, mina intressen, mina värderingar = Mitt liv, än vad jag gör. Bara för att jag är homosexuell.

Hans-Göran och kompissarna på Livets Ord tycker att alla homos är av samma skrot och korn.

Vi är lika homogeniserade som dom själva tycker sig vara. Vad är då all denna rädsla och alla fördomar som dom kommer med för :-)

onsdag, oktober 19, 2005 9:33:00 em  
Blogger Tor Billgren said...

Verkligen? Det skulle vara intressant att ta del av det mailet... och i vilket sammanhang det skickades.

onsdag, oktober 19, 2005 10:49:00 em  
Anonymous Anonym said...

Inser att det inte var tydligt att jag raljerade.

Jag hänvisade till att folket på Världen idag ständigt marginaliserar oss homosexuella genom att hänvisa till något så fluffigt som den "Homosexuella livsstilen"

Som om man stöps i en mall bara för att man är homosexuell och får samma intressen, bakgrund och gör samma livsval.

Jag har otaliga gånger berättat om hur sårande det är att bli inplacerade i ett fack bara för att man är homo där man inte alls hör hemma.

Jag skulle själv aldrig gå i fällan att generalisera över alla frikyrkliga och hänvisa till händelserna i Knutby som varandes ett tecken på "den frireligösa livsstilen" till exempel.

Jag är klok nog att inse att verkligheten är mer komplex än så.

Läs mer om hur den kristna högern vill stämpla oss homos för att effektivare kunna motarbeta våra rättigheter här i en uppsats av Inge Andersson (Amerikan)

http://glow.cc/isa/homosexual_lifestyle.htm

Hans site heter God love, Our witness och är en av de många samlingpunkter på Internet som uppkommit under senare år för alla oss homos som inte står still och ser på när bokstavs nitiska kristna kidnappar Guds ord och använder oss som slagträ i sin debatt.

torsdag, oktober 20, 2005 8:13:00 fm  
Anonymous Anonym said...

För er som vill veta hur Tidningen Världen idag och andra röster i Sverige på extremhögerkanten resonerar om oss homosexuella, hur dom bedriver sin förföljelse av oss, hämtar näring till sin retorik och vilka som står bakom så besök gärna People for the American way som är en oberoende Amerikansk organisation som bekämpar fördomar, förtryck och förföljelse av människor enkom beroende av deras sexuella läggning, hudfärg etc.

http://www.pfaw.org/pfaw/general/default.aspx?oid=2038

Jag har kunskap och erfarenhet från USA och detta har pågått en längre tid än i Sverige så man har från homorörelserna blivit effektivare på att stå emot och bemöta argument än i Sverige.

Vi måste påminna oss om att dessa kristna på extremhögerkanten har utfärdat en krigsförklaring mot oss homosexuella. Det är så dom ser det. Att naivt bortförklara detta geom att inte bemöta deras argument är att ge dom rätt.

torsdag, oktober 20, 2005 8:23:00 fm  
Blogger Tor Billgren said...

Det här med krigsförklaringen är lätt att bekräfta. Sajter som American Family Association m.fl. använder konsekvent krigsretorik när de skriver om "The homosexual agenda". Fruktan är ett billigt, men effektivt sätt att få folk med sig. Det har varit religionernas främsta verktyg i alla tider.

torsdag, oktober 20, 2005 8:37:00 fm  

Skicka en kommentar

Links to this post:

Skapa en länk

<< Home