torsdag, februari 23, 2006

Snedvriden argumentation om barnens bästa

Då är den nya debatten kring äktenskapslagstiftningen igång på allvar. Tidningen Dagen stoltersar med att Paolo Roberto skriver under uppropet Bevara äktenskapet - "för barnens skull". Detta visar mycket tydligt hur grunda insikterna i den här frågan verkligen är. Att "barnens bästa" bara är ett dövstumt slentrianargument man drar till med för att det låter bra - utan att tänka. Varför är det så svårt att begripa att det är helt meningslöst att stoppa homoäktenskap, om man vill skydda barn från homosexuella? Homosexuellas föräldraskap har inte det minsta med äktenskapet att göra. Att bevara äktenskapet för barnens skull, är som att höja matmomsen för att komma till rätta med rattfylleriet.

Här kommer relevanta och meningsfulla åtgärder för att skydda barn från homosexuella:

1. Beslagta barn som redan lever i familjer med två vuxna av samma kön, och placera dem i familjehem med heterosexuella föräldrar.

2. Riv upp adoptionslagen.

3. Inför sterilisering av homosexuella kvinnor.


Slutligen kan jag inte låta bli att uppmärksamma de underbara citationstecknen kring ordet homopar i artikeln.
[Paolo Roberto:] Om ”homopar” vill viga sig, kan de väl viga sig under andra former.

Ett par citationstecken säger ofta mer än tusen ord.

4 Comments:

Anonymous Björn said...

Observant av dig Tor,

Jag som alltid försvarar tidningen Dagen fick hicka när jag läste artikeln. Fylld av sakfel, generaliseringar och populistiska tendenser som Dagen borde hålla sig ren ifrån.

Helt klart att de fundamentalistiska kristna i Sverige är otroligt rädda men dom är inte rädda för att den traditionella synen på äktenskap ska förändras utan det handlar, igen, om deras ofantliga motstånd mot oss homosexuella och deras otroliga rädsla för oss (läs: Homofobi :-) )

Dom är naturligtvis inte rädda för förändringen av benämningen på äktenskap utan istället blotta tanken på att vi också skulle kunna få ha en relation godkänd av staten eller tom kyrkan på lika villkor som dom själva är tydligen en väldigt otäck tanke.

Jag säger bara, Jesus, kom snart!!!!

torsdag, februari 23, 2006 9:11:00 em  
Blogger Tor Billgren said...

Tack för synpunkter, Björn. Jag delar dock inte din förhoppning om Kristi snara ankomst :-) Måtte det dröja...

torsdag, februari 23, 2006 9:12:00 em  
Anonymous Ilona said...

Underbart inlägg, jag började kommentera uppropet för några dagar sedan men lade aldrig upp kommentaren. Om jag gör det kommer jag definitivt att länka till dig.

onsdag, mars 01, 2006 7:34:00 em  
Anonymous Sofia Hager said...

Beslagta barn i existerande homofamiljer? Sterilisera homosexuella kvinnor?

Det första var bara ett rent vidrigt förslag som fick det att vända i magen på mig. Ta ifrån barnet dess trygghet, dess familj. Och det ska på något sätt vara "barnets bästa", anser dom?

Det här är ju absurt. Det sista att sterilisera fertila homosexuella kvinnor, var droppen!
För det första är det rent av omöjligt - dom måste kunna "bevisa" vem som är homosexuell - för det andra är det lika vidrigt som ovanstående frågeställning att mot någons vilja göra detta. Som homosexuell kvinna känner jag mig mycket kränkt av att det finns idioter med sådana åsikter. Att vissa människor tror sig ha rätten att tycka si och så om MIN KROPP, min natur. Det är fanimig sånt här som får mig att skämmas av att tillhöra samma art som dessa människor.

Jag undar vad dessa människor anser om ensamstående mammor/pappor.

Ja, ja. Din blogg är högt läsvärd och jag kommer titta in här så ofta jag har tid.

tisdag, juli 10, 2007 3:31:00 fm  

Skicka en kommentar

Links to this post:

Skapa en länk

<< Home