torsdag, januari 25, 2007

Satir eller på riktigt?

Just nu försöker gaybloggare lura ut om Ex-Gay-pastorn och aktivisten Donnie Davies är satir eller på riktigt. Han uppmärksammades för några veckor sedan med låten och videon The Bible Says, som raderades av You Tube när den låg där.

Lord help them hear me and
make clear my voice.
‘Cos being gay
is nothing but a choice.

God hates a fag.
God hates a fag.
God hates fags.
If you’re a fag he hates you too.

Box Turtle Bulletin skrev om det här, och senast här.

Här ligger Love Gods Way Ministries - Donnie Davies webkyrka.
Här ligger Donnie Davies hemsida.

Nog pekar det mesta på att det är satir, men det skiljer sig så oerhört lite från vad man är van vid från den riktiga Ex-Gay-rörelsen och kristna högern. Det hela är mycket spännande.

5 Comments:

Blogger Walentine said...

Jag vet inte om jag har konstig humor men jag skrattade åt låten. Tyckte den va rolig som sjutton, så är det satir har dom lyckats och är det på allvar är det bara så dumt så man borde skratta åt det hela

torsdag, januari 25, 2007 4:11:00 em  
Blogger Christoffer Smitz said...

Tycker listan på farlig musik är ganska rolig..

torsdag, januari 25, 2007 4:55:00 em  
Anonymous Rumplstiltskin said...

Satir är svårt ibland - särskilt när det man gör satir över, i sig självt ligger farligt nära komiken....

Jag misstänkte länge att den här bloggen http://gudsvrede.blogspot.com/ var elak satir (läs särskilt detta om kvinnor och bilkörning: http://gudsvrede.blogspot.com/2006/01/saudiarabien-ett-fredme.html ).
Men sedan många månader tillbaks, är den så stygg och humorbefriad, att jag är böjd att tro att det är äkta tokstolle bakom...

torsdag, januari 25, 2007 5:30:00 em  
Blogger Tor Billgren said...

Jamen hallå, Guds Vrede ÄR väl parodi? Det var jag helt övertygad om när jag följde den för nått år sedan...

torsdag, januari 25, 2007 10:02:00 em  
Anonymous Anonym said...

Jag är helt övertygad om att Guds Vrede är seriöst skriven. Vad tyder på parodi?

fredag, januari 26, 2007 10:58:00 fm  

Skicka en kommentar

Links to this post:

Skapa en länk

<< Home