fredag, februari 02, 2007

Ljus i den katolska tunneln

Idag kom en positiv nyhet om katolska präster som tar ansvar och tänker själv, och alltså nonchalerar delar av Vatikanens doktrin. Journalisten Riccardo Bocca på magasinet L'Espresso wallraffade i flera biktbås och sökte råd och förlåtelse för en rad kontroversiella saker, och fick i en del fall svar som går stick i stäv med Den Rätta Läran.

När reportern låtsas vara hivpositiv efter en blodtransfusion och säger att han inte har talat om detta för sin flickvän, får han av en präst veta att det faktum att han inte använder kondom "är ett personligt problem och en samvetsfråga."

Det renläriga svaret hade varit: Använd inte kondom. Det gläder mig att det finns katolska präster som inser det självklara.

Vatikanen är förstås mycket kritisk mot Boccas artikel. Kyrkostatens tidning l'Osservatore Romano skrev bland annat:

Det är ett heligt sakrament som på detta sätt har skymfats och därför har också de troende förolämpats.

Snacka om att skjuta budbäraren och sticka huvudet i sanden.

(Källa: DN och SvD)

Etiketter: ,

3 Comments:

Blogger Pastor Astor said...

Men jag undrar... Måste offentlig lära och pasoral omsorg vara samma sak? Jag menar inte att försvara motståndet mot preventivmedel i katolska kyrkan, men jag tycker att det är ganska skönt att man i ett enskilt, förtroligt samtak kan få möta en mjukare linje än den offentligt utbasunerade.

lördag, februari 03, 2007 9:05:00 fm  
Blogger Tor Billgren said...

Absolut! Jag håller med!

Men det säger väl också åtskilligt om doktrinen, när den förbises i det förtroliga?

lördag, februari 03, 2007 10:20:00 fm  
Blogger Grottis said...

Att det råder en stor diskrepans mellan de katolska prästernas moraluppfattning och den som officiellt gäller enligt Vatikanen kommer inte som en överraskning. Prästerna är trots allt rotade i ett socialt sammanhang, där de möter människor av kött och blod som ställs inför livets olika moraliskt betydelsefulla situationer. Vatikanen tycks däremot bli allt mer verklighetsfrämmande i sin syn. Det pessimistiska uttalandet gör jag med bakgrund av nuvarande ultrakonservative påve, vars extrema åsikter jag själv bloggat om.

lördag, februari 03, 2007 12:33:00 em  

Skicka en kommentar

Links to this post:

Skapa en länk

<< Home