söndag, oktober 16, 2005

Underminering av debatten

Detta är inget inlägg som berör antigayretorik, utan som handlar för en gångs skull om något bra som Världen Idag har skrivit om den senaste tiden, nämligen fallet med Sakarias Winberg i Falun, som fick ett uppdrag av LO, men förlorade det efter att han visat sig vara kristdemokrat. Det är horribelt. Idag intervjuar även Sydsvenskans mest begåvade reporter Niklas Orrenius sverigedemokraten och läraren Richard Jomshof, som inte får några jobb på grund av sitt politiska engagemang.

Vad jag försöker göra med den här sidan, och det jag hoppas kunna inspirera andra till, är att debattera för att nå förändring. Den som är för slö för att debattera, och använder sig av makt eller invektiv för att förändra, har inget i det offentliga samtalet att göra. Att Sakarias Winbergs politiska preferenser diskvalificerar honom som uppdragstagare åt LO är skrämmande, liksom att rektorerna som inte vågar anställa eller ta diskussion med Jomshof hänvisar till hypotetiska mediedrev. Varje händelse av det här slaget underminerar demokratins viktigaste redskap: debatten.

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Håller helt med dig här och du visar även din storhet som journalist genom att du faktiskt sakligt granskar tidningen och till och med kan ge dem positiv feedback något som tidningen själv aldrig skulle göra med något du skriver eller något som har med homosexualitet att göra eftersom dom inte bedriver journalistik utan ett regelrätt propagandakrig.

Heder till dig, din saklighet och journalistiska ärlighet.

torsdag, oktober 20, 2005 8:29:00 fm  
Blogger Tor Billgren said...

Tack så hjärtligt för ditt stöd och dina värdefulla kommentarer

torsdag, oktober 20, 2005 8:35:00 fm  
Blogger p. said...

håller med dig i sak, men det är trots allt någonting som går i baklås hos mig när jag tänker på en lärare som är sverigedemokrat

nåväl, första gången jag kommenterar - så då kan jag ju passa på att tacka för intressanta inlägg & en behövd och uppskattad blog

torsdag, oktober 20, 2005 4:29:00 em  
Blogger Tor Billgren said...

Tack själv. Jag håller med om det där med baklåset. Jomshof är ju redaktör för SD-kuriren, som är en mycket kan ha rubriker som "Ännu en afrikan gripen för våldtäkt"...

Det min text handlar om är att man måste ta debatten - inte bara säga: UT.

torsdag, oktober 20, 2005 4:43:00 em  

Skicka en kommentar

Links to this post:

Skapa en länk

<< Home