torsdag, juli 27, 2006

Drougge tramsar

Författaren Unni Drougge försöker vara provocerande på debattsidan i dagens Expressen. Hon skäller ut gayrörelsen för att ha blivit allt för flat och kritiserar valet av förra årets invigningstalare Fredrik Reinfeldt och kallar det rövslickeri. Hon är även mycket kritisk mot årets invigningstalare, Jan Guillou: "[han har] i förbifarten kallat Richard Wolf för pederast och avfärdat homosexualitet som en modenyck", skriver hon.

Men Unni Drougge verkar inte begripa att hon själv är den största fånen i sammanhanget. Hennes bild av gayrörelsen tycks vara en homogen blobba med en politisk åskådning och en gemensam agenda. Hon drar till och med till med den pinsamma klyschan "Bland mina närmsta vänner finns flera homosexuella". Den trodde jag var förbehållen ängsliga kristdemokrater.

Men så här är det:
1. Fredrik Reinfeldt var en av två moderater som röstade för partnerskapslagen i riksdagen 1994. 72 röstade emot. Han pläderade och argumenterade för partnerskapet under debatten.

2. När Jan Guillou använde ordet pederast hade det inget med pedofili att göra. Han menade "homosexuell", vilket framgick av sammanhanget. Men jag vill minnas att Jonas Gardell blev hysterisk över det. Genant.

3. I sin bok Häxornas Försvarare skriver han att nästan inga dömdes till döden för homosexualitet under 15- och 1600-talet. Det är inte lika med att avfärda homosexualitet som en modenyck. Och den som gör det på grundval av boken, kan mycket lätt överargumenteras.

4. Dessutom har han ett homosexuellt barn.

Det är uppenbart att Drougge hade förväntat sig kommentarer av det här slaget - brasklappen i inledningen tyder på det. Den anspelar för övrigt på samma retorik som den konservativa kristenheten använder när de avfärdar gayrörelsen som intolerant. "De tolerantas intolerans..." Så varsågod Unni, här har du något att sätta tänderna i. Du kanske kan skriva en krönika om det?

13 Comments:

Anonymous Simon said...

Är det ändå inte lite dåligt av Guillou att använda ordet pederast som offtast se som synonymt med pedofil?

Bra blogg för övrigt!!

torsdag, juli 27, 2006 6:43:00 em  
Blogger Tor Billgren said...

Tack!

Jag uppfattar det som han råkade överföra det franska ordets betydelse till svenska. På franska är "pederast" mindre dramatiskt än på svenska. Slang för "bög" på franska är "pédé", vilket skulle bli helt missvisande och inkorrekt på svenska. Ord kan ha olika betydelser på olika språk.

torsdag, juli 27, 2006 10:31:00 em  
Anonymous Björn said...

Bra inlägg, tycker jag också. Jag blev lite förb*nnad när jag läste det där.

Om jag ville företrädas av en heterosexuell kvinna i homofrågor finns det nog bättre representanter än Drougge, som dessutom mest tycks använda homosar som tillhygge för att tvåla till Guillou.

Min trackback tycks heller inte ha dykt upp här. Jag länkade hit:
Unni Drougge är inte min taleskvinna!

fredag, juli 28, 2006 4:51:00 fm  
Anonymous Jerry said...

Jag företräds varken av Drougge, Gardell eller de så kallade kända HBT-människorna. Trots att jag ser mig som bisexuell så känner jag mig sällan hemma i deras resonemang och deras sätt att föra sig i media.

Det är inte min värld och mina tankar och det är därför jag aldrig kommer att känna mig hemma på Pride.

fredag, juli 28, 2006 9:30:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Vad jag antar att Drougge refererar till:

Guillou, Expressen 2002-08-05

"Vad som därför framstår som desto märkligare är att bara ett 20-tal personer dömdes för homosexualitet under dessa två drakoniska århundraden.
Faktum är att homosexualitet var en i det närmaste okänd företeelse i Sverige till fram på 1800-talet."

"...svårfrånkomlig slutsats av den faktiska bristen på homosexuella under två århundraden är ju nämligen att man inte nödvändigtvis föds homosexuell utan blir det."

"Om nu homosexuella beteenden påverkas av trender i samhället på samma sätt som heterosexuella beteenden gör det - vilket är självklart och okontroversiellt - så än sen?"

Rätt eller fel vet jag inte, men inte helt okontroversiellt väl? Sedan vet jag inte om man automatiskt kan ses som "pro-homo" för att man har ett öppet homosexuellt barn? Inget lysande argument.

Ställer mig inte helt okritisk till Drougge och hennes ensidiga politiska ställningstaganden heller, men delar delvis hennes bild av Guillou. /S

fredag, juli 28, 2006 3:55:00 em  
Blogger Sara said...

Guillou har väl ändå sagt att det är en trend?

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,190103,00.html

Sara

fredag, juli 28, 2006 4:03:00 em  
Anonymous Björn said...

Nu förstår jag inte riktigt vad problemet med citatet ovan är. Klart att homosexualitet var i det närmast okänt begrepp på 1600 talet eftersom begreppet myntades av den tysk-ungerske Károly Mária Kertbeny i 1868.

Innan dess klassades homosexuella som sodomiter - men sodomi var ett betydligt vidare begrepp än att män hade sex med män, och var samtidigt också striktare i sin betydelse. Det betydde analsex med män, kvinnor, och djur.

Att en bondpojke i Ångermanland på 1800-talet fattade tycke för sin drängkamrat var alltså inte något som pojken kunde begreppifiera - annat än att det var mycket syndigt.

fredag, juli 28, 2006 5:38:00 em  
Anonymous Björn said...

Därav följer också att kvinnlig homosexualitet inte var direkt förbjuden, därför att lesbisk sex inte ansågs penetrerande. Därför kunde det inte vara sodomitiskt sex.

fredag, juli 28, 2006 5:39:00 em  
Blogger Tor Billgren said...

Hej Anonym, och tack för din ihärdiga research. Vi kan väl säga att JG delar queerteoretikernas utgångspunkt att sexualiteten är föränderlig. En av många ståndpunkter inom den heterogena homorörelsen.

Jag tror inte att man måste dela varenda ståndpunkt som RFSL har framfört under de senaste tjugo åren för att kvala in som invigningstalare. Valet av JG var mycket oväntat och intressant. Han kommer inte att försitta chansen att kritisera RFSL eller homorörelsen under invigningstalet. Det kommer att bli mycket intressant.

fredag, juli 28, 2006 8:42:00 em  
Anonymous Wege said...

http://www.wnd.com/news/article.asp?ARTICLE_ID=51128

lördag, juli 29, 2006 5:12:00 em  
Blogger Jonathan said...

Jag har för mig att Drougge skrev en nästan identisk text förra året. Någon som vet vilken jag syftar på?

måndag, juli 27, 2009 5:08:00 em  
Blogger Jonathan said...

Hittade texten 2006:
http://www.expressen.se/1.391468

Det finns en olustig underton i texterna. Drougge gnäller på att HBT-personer inte är tillräckligt annorlunda och extotiska.
Det känns som att HBT-personer, enligt Drougge, har ett särskilt ansvar att vara annorlunda för att påminna det heterosexuella majoritetsamhället om sin tråkighet.

Är HBT-personer inte tillräckligt "utmanande" blir hon besviken. Det är som att hon på något plan menar att det är HBT-personers lott att vara paria. När man kämpar för att inte vara det är man sellout, typ.

måndag, juli 27, 2009 5:30:00 em  
Blogger Jonathan said...

Hoppsan, upptäckte just att det här var ett inlägg från 2006.

Drougge har nu (2009) skrivit en liknande text:
http://www.expressen.se/debatt/1.1652406/gayrorelsen-har-blivit-for-hetero

måndag, juli 27, 2009 6:19:00 em  

Skicka en kommentar

Links to this post:

Skapa en länk

<< Home