lördag, november 04, 2006

Haggard-tragedin

När jag läser om den skandalen kring den amerikanske (numera f.d.) kyrkoledaren Ted Haggard känner jag samma sorg och avsmak som alltid när jag ser människors privatliv hängas ut till allmän beskådan. Tragedierna är oöverskådliga - för Haggard, för hans fru och barn, för människorna som litat på honom. Gång på gång får vi det bekräftat: Om attityderna mot homosexualitet hade varit öppnare och tolerantare, hade tragedier av det här slaget alldrig behövt inträffa. Då hade ingen behövt hymla.

Det paradoxala är att det förmodligen blir just homosexualiteten som kommer att diskuteras mest av den konservativa kristenheten, och inte det som är det olagliga i sammanhanget, alltså drogerna.

Ex-Gay Watch beklagar händelsen djupt, eftersom Haggard inte var en fullt så rabiat antigayaktivist som många av hans kollegor, till exempel Focus on Family-mannen James Dobson. Visst, Haggard var emot homoäktenskap och fördömde homosexualitet, men det fanns viktiga nyanser. Och nu har den rösten tystnat, som Ex-Gay Watch skriver.

16 Comments:

Blogger Göran Koch-Swahne said...

Den illa gör, han illa far.

Pastorn är dock en vuxen människa och ansvarig för sina handlingar.

Det är inte ett dugg synd om honom.

söndag, november 05, 2006 8:31:00 fm  
Blogger Göran Koch-Swahne said...

En artikel i Harper's Magazine förra året beskriver "konsten" i Haggards tempel:

"The atrium is a soaring foyer adorned with the flags of the nations and guarded by another bronze warrior angel, a scowling, bearded type with massive biceps and, again, a sword. The angel's pedestal stands at the center of a great, eight-pointed compass laid out in muted red, white, and blue-black stone. Each point directs the eye to a contemporary painting, most depicting gorgeous, muscular men—one is a blacksmith, another is bound, fetish-style, in chains—in various states of undress. My favorite is The Vessel, by Thomas Blackshear, a major figure in the evangelical-art world. Here in the World Prayer Center is a print of The Vessel, a tall, vertical panel of two nude, ample-breasted, white female angels team-pouring an urn of honey onto the shaved head of a naked, olive-skinned man below. The honey drips down over his slab-like pecs and his six-pack abs into the eponymous vessel, which he holds in front of his crotch. But the vessel can't handle that much honey, so the sweetness oozes over the edges and spills down yet another level, presumably onto our heads, drenching us in golden, godly love. Part of what makes Blackshear's work so compelling is precisely its unabashed eroticism; it aims to turn you on, and then to turn that passion toward Jesus."

söndag, november 05, 2006 9:52:00 fm  
Blogger Pastor Astor said...

Tack Tor för din medkänsla, på flera evangelikala amerikanska bloggar saknas det helt idag (dock inte alla). Jag håller med om att det är en tragedi. Även om han inte levt i ett homosexuellt förhållande, men erkänt sin läggning hade han kunnat tillföra mycket nyanseringar i debatten.
De bloggar jag har läst som kommenterar Haggard och det som hänt koncentrerar sig inte på homosexfrågan, utan på äktenskapsbrottet. Ben Wiheringtons blogg är läsvärd.

Du är ett föredöme i ödmjukhet Tor, Jag beundrar dig! koch.Swanes kommenarer förstår jag inte alls.

söndag, november 05, 2006 8:34:00 em  
Anonymous Björn said...

Hej Pastor-Astor,

Jag undrar om du kan utveckla vad du menar med ordet homosexfrågan? Syftar du på sexuella akter mellan samkönade eller tänker du på homosexualitet, alltså kärleken mellan samkönade, homofrågor?

Skulle vara intresant om du utvecklade vad du avser när du använder ordet "homosexfrågan".

söndag, november 05, 2006 9:15:00 em  
Blogger Göran Koch-Swahne said...

Den här länken kanske hjälper Pastor Astor att förstå:

http://www.denverpost.com/ci_4607865

Och vad Jesus anser står i Matt 23:1-4

måndag, november 06, 2006 10:29:00 fm  
Anonymous Tomas said...

Heja Tor!

Önskegranskning: debatten om pradeparadens vara eller icke i Jerusalem som är planerad senare i veckan.

Kolla in Israel-tidningen Haaretz artikel plus skrämmande debattinlägg (mitt inlägg är #146)...

http://www.haaretz.com/hasen/spages/783729.html

måndag, november 06, 2006 1:18:00 em  
Anonymous Bengt said...

"Den illa gör, han illa far.

Pastorn är dock en vuxen människa och ansvarig för sina handlingar.

Det är inte ett dugg synd om honom."

Göran!

Så är det, han syndade mot Gud.

måndag, november 06, 2006 7:48:00 em  
Blogger Göran Koch-Swahne said...

Det gör vi ju alla hela tiden. Endast Gud är trofast!

måndag, november 06, 2006 9:20:00 em  
Blogger Tor Billgren said...

Den största synden var den mot sig själv. Han förnekade vem han var och drog med sig sin fru i tragedin.

måndag, november 06, 2006 9:35:00 em  
Anonymous Bengt said...

Tor, nejdå, inte enligt Gud.
Den största synden var mot Gud.

måndag, november 06, 2006 11:03:00 em  
Blogger Tor Billgren said...

Förbud mot äktenskapsbrott (oavsett kön) och lögn regleras i tio guds bud. Förbud mot enskilda sexuella praktiker regleras på obskyra platser i 3 mosebok och i inandningar hos Paulus.

tisdag, november 07, 2006 6:32:00 fm  
Blogger Göran Koch-Swahne said...

Ja, det är en bra sammanfattning, Tor. Och läser man Roms katekes, ser man att det är 10:e Budet som handlar om äktenskapsbrott, men det tycks de flesta ha lömt ;=)

Direkt översättning efter grekiskan:

Trakta inte efter din Nästas hustru,
trakta inte efter din Nästas Hus eller hans åker,
inte heller hans slavar eller hans slavinnor,
eller hans oxar eller hans åsnor eller några av hans djur,
eller något av det som är din Nästas.

tisdag, november 07, 2006 8:17:00 fm  
Anonymous Björn said...

Pastor-Astor verkar som försvunnen...kanske min enkla fråga var väldigt nära? Kanske för nära själva de fundamentalistiska kristnas pudelns kärna.....jag menar: Visst handlar allt om oss homos om just sex.....hur ska vi fundamentalistkristna annars kunna fortsätta att fördöma :-)

tisdag, november 07, 2006 9:46:00 em  
Anonymous James said...

Kära björn, detta är en blogg för diskussion. Om man vill upphöja sig själv och sin egen debattskicklighet kan detta säkert göras i ett bättre forum. Om man ska ta det för att ens motdebattör flyr så fort han inte svarat på ett par dagar, skulle du, Tor, Göran mfl varit diskvalificerade sedan länge med tanke på de debatter vi fört. Lite högre nivå kan vi väl försöka hålla, va?

onsdag, november 08, 2006 8:40:00 em  
Anonymous Björn said...

Hej James, jag kan försäkra dig om att jag inte kommer gömma mig eller fly debatten. Jag tycker inte jag har en bättre teknik än andra. Snarare sämre eftersom jag ofta blir känslosam samt att jag med mina 1000 projekt skriver så snabbt att jag kastar om bokstäverna och ibland gör pinsamma syftningsfel....

Däremot håller jag mit till sanningen och som "högerkristen" själv vet jag mer om hur er bild på mig och homos generellt ser ut än andra debattörer vilket gör att jag kan prata med er på ert språk.

Det gör mig relativt ovanligt och eftersom jag tycker att ovanligt är bra, så ska jag fortsätta!

Kramellikram!

torsdag, november 09, 2006 7:40:00 fm  
Blogger Pastor Astor said...

Jag ville egentlgen bara säga "tack Tor" och inte debattera något.

Björn: Med "homosexfrågan" menade jag (som jag också tycker framgår i det jag skrev) "det i hela situationen som var relaterat till Haggards homosexualitet". Tor skrev att det förmodligen är homosexualiteten som kommer att hamna i fokus och inte det olagliga - drogerna. Det trodde jag också, men blev förvånad av att se att flera kommentatörer inte fokuserade på detta, utan på Haggard äktenskapsbrott.

tisdag, november 14, 2006 4:17:00 em  

Skicka en kommentar

Links to this post:

Skapa en länk

<< Home