fredag, januari 26, 2007

"Homorörelsens hat-attacker mot kristna"

I samband med artikeln om Elisabeth Ohlson Wallins utställning In hate we trust i Norrköping radar Världen Idag upp en lista över Homo-rörelsens hat-attacker mot kristna.

• År 2005 turnerade Jonas Gardell med showen ”Väckelsemöte” med flera inslag som var så grova att troende kunnat uppfatta dem som både förtalande, förolämpande och trakasserande.

Jaha, en enskild komikers show betraktas som ett utspel från homorörelsen?

• Vid Pridefestivalen 2001 anordnades pilkastning där besökarna belönades med högsta poäng om de lyckades spetsa kd-ledaren Alf Svenssons, Livets Ord-pastorn Ulf Ekmans och förre påven Johannes Paulus ansikten.

Denna aktivitet arrangerades av ett politiskt ungdomsförbund, och inte "homorörelsen".

Vid Pride-festivalens karnevaltåg år 2000 hetsades mot den förre kd-ledaren Alf Svensson: ”Hacka Affe till oblat” skanderade tåget som anfördes av de socialdemokratiska ministrarna Mona Sahlin och Maritha Ulvskog.

Prideparaden brukar ha runt 35'000 deltagare. Vad enskilda skanderar har väl knappast med "homorörelsen" att göra? I så fall borde vi kunna betrakta Helge Fossmo som den svenska kristenhetens främste talesperson och förebild?

Jag återkommer med en text om Ruben Agnarssons förhör med museichefen.

3 Comments:

Blogger Christoffer Smitz said...

Blev förvånad över ett av svaren på frågorna i intervjun, att det faktiskt står som det står. Museichefen ger ett mycket bra svar på frågan om vad man kan säga till kristna som känner sig kränkta av utställningen.

fredag, januari 26, 2007 1:13:00 em  
Anonymous C. L. K. Aqurette said...

Världen Idag är verkligen Sveriges motsvarighet till The Onion. För det första så kan de bara komma på tre fjantiga småsaker att sätta upp på sin lista över "Homo-rörelsens hat-attacker mot kristna". (Hade de ringt mig hade jag kunnat hjälpa dem med några fler punkter.) För det andra så är åtminstone ett av deras "argument" i artikeln om Elisabeth Ohlson Wallins utställning så vansinnigt att jag vrider sig av skratt. Jag tänker då på stycket där Ruben Agnarsson nämner att de homofobiska brotten endast utgör 0,26 promille av det totala antalet brott. Det kanske stämmer, men med samma retorik är mord och dråp ett ännu mindre problem eftersom enbart 0,07 promille (91 fall) av alla våldsbrott i Sverige under år 2006 hade dödlig utgång. (Källa: Brå) Men någonting säger mig att man inte hittar någon på Världen Idags redaktion som skulle skriva under på att det är omotiverat att arbeta mot dödligt våld.

PS! Jag nämnde The Onion så jag passar på att länka till en, hmm, rörande artikel om heterosexuell kärlek. Enjoy! :-)

fredag, januari 26, 2007 9:30:00 em  
Blogger Tor Billgren said...

CLK
Jag reagerade också på statistiken. Det är en strategi de brukar köra med - att de homofobiska brotten är så ringa i omfattning att de förtjänar att bagatelliseras. Mycket bra jämförelse med våld med dödlig utgång. DEN typen av brottslighet har Världen Idag skrivit spaltmeter om... Ska lyfta upp det här till ett eget inlägg när jag har bättre tid. Och tack för Onion-länken. Det blir också godis till senare.

lördag, januari 27, 2007 11:42:00 fm  

Skicka en kommentar

Links to this post:

Skapa en länk

<< Home