fredag, april 01, 2011

Världen Idag värdefull röst

av TOR BILLGREN

Det stormar alltså på Världen Idag. Den senaste veckan har präglats av rockader i redaktionsledningen och uppgifter om ekonomiska svårigheter.

Under åren som jag har jobbat med den här bloggen har jag rätt ofta kontaktas av människor som upprört uppmuntrat mig att verka och driva opinion för att Världen Idag ska stoppas, att deras presstöd borde dras in, att de borde anmälas hit och dit och så vidare. Jag vet inte hur många gånger jag har tvingats förklara att jag aldrig varit intresserad av något sådant. Syftet med Antigayretorik har varit att bemöta, peka på felaktigheter, skapa debatt, stöta och blöta, erbjuda alternativa tolkningar. Allt som en del i ett öppet samtal om kontroversiella och viktiga frågor. Det är det vi har det fria ordet och det obegränsade utrymmet i bloggosfären till.

Om det går dåligt för Världen Idag är det inte bara en angelägenhet för Ulf Ekman, kristenheten och de anställda, utan för alla som värdesätter ett medieklimat med så många olika röster som möjligt. Jag har sällan samtyckt med Världen Idags utgångspunkter och rapportering – men det är ju just därför den är så viktig. Det är min förhoppning att tidningen reder ut sina problem.

3 Comments:

Blogger feminix said...

Bra! Olika åsikter behövs. Yttrandefrihet!

fredag, april 15, 2011 9:09:00 em  
Anonymous Kristen kille said...

Att du är så balanserad och inte skriker på nedläggning av tidningen är det som gör din blogg bra och intressant. Tack för ett bra arbete och sansad kritik!

tisdag, april 19, 2011 11:09:00 fm  
Anonymous Kristen kille said...

Ville bara tillägga att hela bloggen följer denna balans, och inte bara i din kritik mot VID, naturligt vis!

tisdag, april 19, 2011 11:11:00 fm  

Skicka en kommentar

Links to this post:

Skapa en länk

<< Home