torsdag, mars 26, 2009

Apartheid-teologi

En av de viktigaste komponenterna för legitimerandet av apartheid.


Så beskriver historieprofessorn Hermann Giliomee den holländska reformerta kyrkans teologi kring raserna i sin mäktiga bok The Afrikaners. Över huvud taget var den kristna tron en viktig och central del av den nationalistiska identitet som låg till grund för apartheidsystemet, som infördes i Sydafrika 1948. Det var inte förrän 1982 som de reformerta kyrkornas världsallians förklarade teologin som rättfärdigade apartheid som synd och kättersk. 1986 öppnade sig kyrkan för ickevita, men det var först 1990, när apartheid redan var på väg att lösas upp som kyrkan tog avstånd från systemet och erkände sin del av skulden för de grymheter som begåtts. Alla uppskattade dock inte denna omvändning. Mellan 1987 och 1990 lämnade 130.000 personer den reformerta kyrkan till förmån för den nybildade Afrikaanse Protestantse Kerk.

Apartheidteologin grundades främst på historien om Babels torn, 1 Mos 11:6-9, som berättar om hur människorna höll på att bygga ett torn som skulle räcka ända upp till himlen. Detta gillade inte Gud:

"De är ett enda folk och har alla samma språk. Detta är bara början. Nu är ingenting omöjligt för dem, vad de än föresätter sig. Låt oss stiga ner och skapa förvirring i deras språk, så att den ene inte förstår vad den andre säger." Och Herren skingrade dem från denna plats ut över hela jorden, och de slutade att bygga på staden. Därför kallas den Babel, ty där skapade Herren språkförbistringen på jorden, och därifrån skingrade han människorna ut över hela jorden.


Teologerna tolkade detta som att Guds intention är att olika människoslag ska hållas isär. Teorin fick stöd i Apostlagärningarna 17:26:

Av en enda människa har han skapat alla folk. Han har låtit dem bo över hela jordens yta, och han har fastställt bestämda tider för dem och de gränser inom vilka de skall bo.


Han har fastställt de gränser inom vilka de skall bo. Inte särskilt förhandlingsbart, eller hur…?

De allra flesta kristna skakar förstås på huvudet åt allt det här och frågar sig hur man kunde rättfärdiga ett system som apartheid med hjälp av Bibeln – ett system som gick stick i stäv med hela kristendomens grundtanke. Det tragiska är att det tyvärr inte är lika många kristna som skakar på huvudet när präster och pastorer fördömer homosexualitet med hjälp av exakt samma metod: Helt utan hänsyn till betydelser och nyanser i grundtexten, mejslar de ut ett antal Bibelcitat ur sina respektive sammanhang och skapar ett budskap som omkullkastar resten av kristendomen. Den enorma, positiva kraft som kärleken utgör sätts i ett slag inom parentes.

Men omvändelsen av den holländsk-reformerta kyrkan i Sydafrika visar att det finns anledning att vara optimistisk – förändring ÄR möjlig.

8 Comments:

Anonymous LIVET ÄR UNDERBART said...

Ja, det är verkligen rysligt.
Broder Joseph.

torsdag, mars 26, 2009 11:59:00 fm  
Blogger Vita Luna Records said...

Du kan ju inte generalisera såsom du gör här. Säger inte att du behöver sopa det under mattan- eftersom det du skriver är sant. Men det fanns också stora och mindre kristna rörelser som motarbetade denna människosyn.
Du vill häller inte hitta stöd i Bibeln att göra skillnad på människor- om man så inte vrider Bibel citaten att passa överens med sin egna åsikter.

http://www.youtube.com/watch?v=hPXjm2Sh_N4

torsdag, mars 26, 2009 1:21:00 em  
Blogger Tor Billgren said...

Visst fanns det kristna organisationer som motarbetade apartheid, både i och utanför Sydafrika. Men texten handlar om den holländska reformerade kyrkan, och alla de miljontals människor som upplevde deras teologi som genuin och gudsuppenbarad sanning.

torsdag, mars 26, 2009 1:41:00 em  
Blogger Göran Koch-Swahne said...

Men det intressantaste är ju att denna så missbrukade Kristendom också har varit ett stöd och ett löfte; evangelion, för de förtryckta och kuvade.

Och inte bara i Sydafrika utan i andra länder och tider också.

Äcke de' gudomligt?

torsdag, mars 26, 2009 3:23:00 em  
Blogger Lars Ewald Lenka said...

Intressant läsning, Tor.
Men ibland känns din ambition att svartmåla kristendomen som aningen tröttsam och näst intill oseriös. Du använder ju samma retorik fast omvänt den du kritiserar.

Gamla testamentet är ju en källa att ösa ur för såväl judar, muslimer som kristna. Det är alltså inte enbart förbehållet kristna. Fundamentalister finns inom de flesta religioner och givetvis även inom kristendomen. Men det är knappast kristna som står för de mest homofobiska åsikterna bland ovan nämnda religioner. Ändå är det kristna fundamentalister du ger dig på. Inte särskilt smakfullt enligt min åsikt.

Jag tror att de flesta kristna har en sund inställning både beträffande apartheid (dvs. motståndare) och homosexualitet (dvs. bejakande av olikheter). Konstigare än så är det inte men uppenbarligen tillräckligt för att ge kristna en rejäl släng av sleven.

Tänk om man kunde få läsa lite inlägg som inte enbart består av svepande generaliseringar eller beskrivningar utifrån att allt är svart eller vitt. Då hade kanske även jag kunnat dra lite lärdom av tankegångarna. Som du vet så fördömer jag varken homosexuella eller homosexualitet och anser mig inte heller vara olik andra kristna på det området. Däremot så har du Tor och jag en mängd olika uppfattningar kring andra frågor inom HBT-området. Har du någon bra förklaring till varför vi har det, tycker inte riktigt att jag passar in i din målande beskrivning?

torsdag, mars 26, 2009 5:39:00 em  
Blogger Tor Billgren said...

Jag vill inte svartmåla kristendomen eller kristna. Hade jag velat det, hade jag länkat till varje nyhet om sexuella övergrepp, ekonomiska oegentligheter eller andra vansinnigheter inom kyrkorna och samfunden som jag hade hittat.

Syftet med inlägget var att peka på något som var verklighet här i Sydafrika för inte så längesen. Den kristna tron var en av apartheidideologins viktigaste grundstenar. Teologerna, prästerna och människorna som gick i kyrkan varje söndag trodde uppriktigt och innerligt på det här. Om någon hade haft invändningar mot deras tro, hade de hänvisat till religionsfriheten, hade någon kritiserat dem hade de känt sig kränkta. Deras tro var sanningen. Vad tror du folk sa i början av 90-talet när kyrkan tog avstånd från apartheidteologin? "Vilka tror prästerna att de är? Tror de att de kan stryka i Bibeln - Guds ord - precis hur de vill?" Eller kanske "Politikerna ska hålla fingrarna ifrån religionen. Låt kyrkan få sköta sig själv."

Jag säger inte att kristna som fördömer de fysiska uttrycken av homosexuell kärlek är rasister eller att de tyckte att apartheid var bra. Jag pekar bara på att man kan bygga ihop en teologi på vad som helst.

Du sätter fingret på spiken när du säger att du inte känner igen dig i min "målande beskrivning". Då vet du hur det känns. Så känns det nämligen varje gång man som homosexuell hör en teologisk utläggning om homosexualitet. Man tänker "Men det där är ju inte jag." "Men sådär gör ju inte jag. "Men det där handlar ju om något annat." - Men invändningar som dessa finns det föga lyhördhet för inom den konservativa kristenheten. Den har redan bestämt sig.

För övrigt är det onödigt att spela ut du-skriver-minsann-inte-kritiskt-om-islam-kortet. Det gör jag visst. Gör lite research, så ska du få se.

torsdag, mars 26, 2009 7:37:00 em  
Anonymous Sanna said...

"..och han har fastställt bestämda tider för dem och de gränser inom vilka de skall bo."

Lustig tolkning att försvara apartheid, bokstavstroget borde väl det betyda att holländarna hade inget att göra i Sydafrika till att börja med?

Det enda konsekventa med bokstavstrogna teologer är ju faktiskt trots allt deras inkonsekvenshet.

torsdag, mars 26, 2009 8:49:00 em  
Blogger Kefas-JDFK said...

http://jdfk-kefas.blogspot.com/2009/03/voddie-baucham-supremacy-of-christ.html

Postade en video respons- av en Guds fruktig predikant. Hoppas du tar videon i eftertanke.

Gud välsigna dig Tor, funder på frågan "varför".

fredag, mars 27, 2009 2:31:00 fm  

Skicka en kommentar

Links to this post:

Skapa en länk

<< Home