onsdag, november 26, 2008

Om rätten att exkludera barn

I dagens Världen Idag ondgör sig Maria Andersson över den politiska korrektheten i public service-tv.

Rättens riddare”, ett barnprogram från Utbildningsradion, kan belysa hur kravet på saklighet och opartiskhet åsidosätts när en politiskt korrekt idé ska säljas in till motsträviga medborgare:

Programledaren Hulda Lind Jóhansdóttir ska i skepnad av Rättens riddare försvara flickan Miranda som har två pappor. Hon får inte komma på bästa kompisens kalas eftersom kompisens dumma pappa tycker att en homosexuell livsstil är onaturlig. Underförstått: den som inte tycker att samkönade relationer ska upphöjas till norm, är elak mot barn och mobbar avvikande. Rättens riddare löser situationen med att planka in på kalaset, hota barnen med ett svärd och utbrista: ”Det spelar väl ingen roll om man har en mamma och en pappa och två pappor och femton mammor. Åh, jag blir så förbannad!”

Så här enkelt stoppar man ner åsikter i halsen på barn. För vilken unge törs säga emot när Den rätta åsiktens riddare visar blankt stål? Se gärna detta obehagliga barnprogram på UR:s webbtv. Det säger en hel del om hur public service tolkar sitt uppdrag att verka för fri åsiktsbildning.

Frågan är hur Maria Andersson hade velat att fallet med Miranda och hennes två pappor skulle skildras istället. Frågan är om hon tycker att sådana fall ska få skildras överhuvudtaget? Vad hade hon velat säga till Miranda? Tycker hon att det är OK att Miranda inte var inbjuden på kalaset i den fria åsiktsbildningens namn? Stödjer hon bästa kompisens pappas hållning om att exkludera Miranda på grund av hennes föräldrar? Artikeln ställer många frågor, men Maria Andersson ger inga svar.

33 Comments:

Anonymous Anonym said...

Heja Maria Andersson! Bra, Tor, att du lyfter fram människor som vågar trotsa det falskt korrekta. Barnprogrammet försöker brännmärka dem som motsätter sig samkönade relationer. Klart att Miranda ska få gå på sin kompis kalas! Till att börja med är hon naturligtvis inte ansvarig för sina föräldrar. Vidare kunde man visa på att det finns människor som motsätter sig homsexuella relationer men att det fördenskull inte är rätt att döma någon och att man alltid ska föregå med gott exempel.
Programmet gränsar ju till antikristen propaganda!

/Ivar

onsdag, november 26, 2008 2:21:00 em  
Anonymous Anonym said...

"Programmet gränsar ju till antikristen propaganda!"

Trots att ingen hänvisade till kristendomen i programmet så gissar du att de homofoba och elaka föräldrarna (de var med och mobbade ett annat barn) måste vara kristna.

Det säger ju något om din definition av kristen.

Bengt Held

onsdag, november 26, 2008 3:31:00 em  
Anonymous Anonym said...

När SVT visar i ett barnprogram att rasism är fel är det väl då antisverigedemokratisk propaganda. Elaka SVT som blandar sig i partipolitiken sådär. Det är faktiskt människor som är emot rasblandning. Att TV-bolaget inte kan respektera det.

Pracka på oskyldiga barn idiotiska saker som respekt för att folk är olika.

Bengt Held

onsdag, november 26, 2008 3:40:00 em  
Anonymous Anonym said...

Motarbeta aldrig barn, bara det som de håller mest kärt i hela världen. Ryck det under deras fötter och visa på hur fult du tycker att det är. Säg sen att du älskar dem och kanske att du ber för dem.

onsdag, november 26, 2008 3:41:00 em  
Anonymous Anonym said...

Ivar

Du skrev:

"Vidare kunde man visa på att det finns människor som motsätter sig homsexuella relationer men att det fördenskull inte är rätt att döma någon och att man alltid ska föregå med gott exempel."

Att det finns människor som motsätter sig homosexuella relationer framgick ju tydligt av hela berättelsen, det var en del av själva problematiken som skildrades!

Men det du motsätter dig är uppenbarligen det faktum att författaren tog flickans och hennes familjs parti, dvs att man inte ska frysa ut någon eller mobba någon pga sexuell läggning och hur familjen är konstruerad.
Att familjer kan se olika ut och att ingen familjekonstruktion är "finare" än någon annan.

Barn i dagens Sverige vet mycket väl att inte alla barn växer upp i en kärnfamilj. Vissa lever i en sådan en viss tid, innan någon annan familjekonstruktion blir aktuell. Andra lever hela sina liv i andra familjekonstruktioner. Det är inget konstigt eftersom det är mycket vanligt förekommande.

Mobbing är ständigt ett aktuellt ämne både för barn och vuxna. Det här att alla har ett lika värde oberoende av sexuell läggning, kön, etniskt ursprung och religiös tillhörighet måste ständigt försvaras. Vi måste tillåtas att vara olika och slippa bli mobbade, allmänt nedvärderade och ha färre rättigheter.

Det är lika kränkande och moraliskt fel att mobba människor pga sexuell läggning som att mobba människor med olika hudfärg! När man pratar med barn, även ganska små barn, så förstår dem det! Det vore önskvärt om även vuxna människor kunde inse det och skaffa sig lite empatisk förmåga...

/Emma

onsdag, november 26, 2008 3:49:00 em  
Anonymous Anonym said...

Och som vanligt berättar Världen idag om "den homosexuella livsstilen".

Som vanligt ska de ge en signal om att folk fritt avgör om de ska bli förälskade och bo ihop med någon av samma kön eller motsatt kön.

-Så du ska testa något nytt hetero-Anders?
-Ja, jag ska börja vara sundare, äta mer grönsaker och bli bög. Ny livsstil.
- Coolt, kanske jag också ska testa.

Bengt Held

onsdag, november 26, 2008 4:43:00 em  
Anonymous Anonym said...

Hahaha.. Min toalettborste argumenterar med mer vett och etikett än Bengt Held och därför tänker jag enbart vända mig till det återstående alternativet, som tyvärr inte är så mycket bättre men ok.. Emma.. Din feltolkning av det jag skrivit är förståelig endast om du är under tio år per idag. FÖRSTÅR du vad jag menar om jag skriver att man kunde ha beskrivit hur människor har olika syn på homosexuella relationer men att man ändå, samtidigt (läs ÄNDÅ, SAMTIDIGT), bör försöka visa varandra kärlek och respekt och föregå med gott exempel? Kan du FÖRSTÅ då att jag överhuvudtaget inte vill se någon "mobbing", som du skriver, av barn som befinner sig i Mirandas situation. "Klart att Miranda ska få gå på sin kompis kalas!" skriver jag ovan. Hon verkar vara en jättefestlig tjej som gillar party så det tycker jag absolut. Förresten är det väl för f-n inte hennes fel om hon har två pappor, vilket jag också poängterar. Jag tycker det är jättefint att du inte vill att någon ska bli mobbad, men du kan läsa på lite mer på skillnaden mellan hudfärg och sexuella utlevelser liksom på skillnaden mellan direkt och indirekt objekt. Det här är kanske överkurs än så länge men jag vill ändå visa dig på hur din retorik brister. Du skriver om alternativa familjekonstellationer: "Det är inget konstigt eftersom det är mycket vanligt förekommande." Skulle då inte heller våldtäkter, kvinnomisshandel och krig vara något "konstigt" eftersom dessa är "mycket vanligt förekommande"? För, Gud bevare oss väl, det kan du väl inte mena? Ja.. Jag tror det var allt. Lycka till i framtiden, Emma! Hoppas att du också får gå på en massa trevliga kalas!

/IVAR

onsdag, november 26, 2008 8:26:00 em  
Anonymous Anonym said...

Ivar

Tala om att uttrycka sig och argumentera barnsligt...

Men visst, barnsligheter är jag van vid som den lärare jag är.

/Emma

onsdag, november 26, 2008 8:57:00 em  
Anonymous Anonym said...

Nej, Min Skapare, är det sant, och du kan inte skilja mellan direkt och indirekt objekt? Får jag lov att fråga vilka årskurser som är utsatta? Nej, du skämtar! :) Men läs det jag har skrivit till dig för där har du lite att bita i.

/Ivar The Magister

onsdag, november 26, 2008 9:15:00 em  
Blogger Tor Billgren said...

Får du en kick av att spamma, Ivar, eller vad är det frågan om?

onsdag, november 26, 2008 9:20:00 em  
Anonymous Anonym said...

Ordet spamma missbrukas visst till höger och vänster nuförtiden. Läs gärna mitt inlägg om detta här också:

http://sydsvenskan.se/sverige/article389803/Federley-Ett-helvetesproblem.html?listCommentsFrom=10#kommentarer

Hoppas ni hittar!

/Ivar den Förskräcklige

onsdag, november 26, 2008 9:28:00 em  
Anonymous Anonym said...

Förresten kan man inte bara börja kalla andras inlägg för "spam" så fort man inte klarar av att argumentera emot, speciellt inte om det inte är spam.

Det finns mycket att ta fasta på i inlägg nummer 7 för den som vill lära sig.

/Ivarhoe

onsdag, november 26, 2008 9:38:00 em  
Anonymous Anonym said...

"Min toalettborste argumenterar med mer vett och etikett än Bengt Held"

Min toalettborste argumenter med mer vet och etikett än Ivar (som inte har efternamn eftersom han inte vill bli ihopkopplad med sina korkade åsikter)

När du skaffat kurage nog att ha med ditt efternamn här kan du börjar snacka igen ditt fån.

Med såna vänner som dig behöver inte kristendomen några fiender.

Bengt Held

onsdag, november 26, 2008 10:01:00 em  
Anonymous Anonym said...

Inte ska man mobba ett oskyldigt barn. De man ska mobba är papporna som är vuxna och får skylla sig själva för att de är såna idioter att de blivit förälskade i varann.

Sympatiskt....

Bengt Held

onsdag, november 26, 2008 10:05:00 em  
Anonymous Anonym said...

Ivar

Du gör ungefär lika bra PR för konservativ kristenhet som Stalin gjort för socialismen. Det är nästan så man längtar efter att debattera med konservativa debattörer som Kefas och Richard igen.

Bengt Held

onsdag, november 26, 2008 10:15:00 em  
Anonymous Anonym said...

Jag tänkte som sagt inte svara dig, Bengan, men jag ska göra ett undantag: Jag använder inte mitt efternamn här eftersom jag bedömer bland andra dig som väldigt hotfull och vet ärligt talat inte vad för slags ytterligheter fanatiker som du kan gå till. Jag har familj och fastän jag hoppas att de en dag ska stå upp för saningen själva, så vill jag inte att de ska bli utsatta för trakasserier från människor från du. När det gäller "mobbing" tycker jag du ska lyssna på Emma! Både jag och Emma står upp för att ingen ska bli mobbad! Rör inte min kompis! And btw, don't call me fån, FÅN!

/Ivar-You-Want-A-Piece-Of-Me

onsdag, november 26, 2008 10:25:00 em  
Anonymous Anonym said...

PS. Konservativa kristna seems to be a ghost in your brain. I'm the real shit, oh yeah! DS.

onsdag, november 26, 2008 10:29:00 em  
Anonymous Anonym said...

Hehe

Ivar du verkar vara skraj ditt FÅN för att kalla dig kristen. Vissa dog i Romarriket för att de var kristna. Du vågar inte ens ha ditt efternamn med. Stackare.

Det är väl bögar som är en ghost i ditt brain. Men homofobi är botbart. Sannolikheten att några bögar skulle gruppvåldta dig är liten även om du skulle ha ditt efternamn med. Var inte orolig. Jag tom kan skydda dig om det skulle vara så. :-)

Bengt

onsdag, november 26, 2008 10:38:00 em  
Anonymous Anonym said...

Dessutom är så det sorligt att konservativt kristna så ofta gömmer sig bakom barnen både i sin argumenation om homoäktenskap och när de lika harungar inte vågar ha sitt hela namn med här.

Sannolikheten att deras ungar dör i en trafikolycka är betydligt större än att någon skulle skada ungarna för att deras farsa skrivit idiotiska saker på någon bloggsite.

De såna som Ivar är rädda för är sitt eget skinn, de vill i anonymitetens mörker kunna skrivia vilka lögner som helst. Men det låter inte bra att de erkänner att de är räddare än en harunge. Istället skyller de på oskyldiga ungar.

Patetiskt.

Jag är en varm anhängare av yttrandefriheten och har varit på plats vid de sd-demontrationer som varit hotade i Malmö och förtydligat att jag tycker våld och tystande är helt fel metod att använda. Jag har även försvarat Bevara äktenskapets kampanj.

Så du behöver inte vara rädd Ivar. Jag ska varken slå dig, mörda dig eller våldta dig. Det är helt enkelt inte någon effektiv (eller etisk) metod att bekämpa homofientlighet. Jag skulle tom fördöma de som kastade tomater på dig om du höll tal vid något torg.

Så liberal är jag. :-)

Bengt Held

onsdag, november 26, 2008 10:49:00 em  
Anonymous Anonym said...

Super-bloody-FFÅÅÅÅÅÅÅÅNNNNNNNNNN! I should bite my tongue and I tell myself that I would be better off talking to my toilet brush, men ok.. Som sagt, om du tänker våldta mig, som du skriver, kan jag nog övermanövrera dig. Det är min familj jag är orolig för. Vem vet vad du skulle vilja göra med dem när du talar så exalterat om gruppvåldtäkter.. Men du har rätt i att homosexualitet är botbart.

/Stines Ivar (Forever)

onsdag, november 26, 2008 10:50:00 em  
Anonymous Anonym said...

Ja, Ivar, du är. "Super-bloody-FFÅÅÅÅÅÅÅÅNNNNNNNNNN"

"Som sagt, om du tänker våldta mig, som du skriver, kan jag nog övermanövrera dig."

Du måste vara bland de mest obegåvade debattörerna här. Jag skrev tvärtom att jag inte skulle våldta dig. Även om jag enkelt kunnat övermanövrera dig. Men jag är emot våldtäkter, men enligt dig så är väl alla bögar våldtäktsmän, därav din bögnoja.

Åter gömmer dig bakom barnen, din harunge.

Bengt Held

torsdag, november 27, 2008 4:00:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Vad är det för en jeppe som släppts fri här på bloggen!? Att du orkar bry dig Bengt...

torsdag, november 27, 2008 8:26:00 fm  
Blogger Tor Billgren said...

Ja, är det inte bäst att sluta mata trollet?

torsdag, november 27, 2008 8:32:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Jo, ni har nog rätt.

Bengt Held

torsdag, november 27, 2008 8:36:00 fm  
Anonymous Anonym said...

I should think so, cause it's getting B-I-G! :D

It's Ivar, Jeppe, not Filip! And don't you forget now!

Jag tänker inte skriva det här direkt till honom som spammar sida upp och sida ner (för det spam, watch and learn, Tor!), dels för att jag inte vill mata hans fantasier om våldtäkter, dels för att min toalettbors.. ja, ni vet.. Men kan han sluta härmas och ljuga också!

torsdag, november 27, 2008 11:28:00 fm  
Blogger Johan said...

Är lille Ivar tillfälligt berusad eller så här full jämt och ständigt? Stackars hans barn i så fall. Borde egentligen konservativkristna män få gifta sig och ha barn?

torsdag, november 27, 2008 7:50:00 em  
Anonymous Anonym said...

Jag är inte så liten ska jag be att få tala om. :) Kanske att bara konservativt kristna kvinnor borde få gifta sig och skaffa barn!? Ja, och hur skulle det gå till? Du hör ju hur dumt det låter. Jag behöver förresten inte vara full för att vara passionerad, vilket inte utesluter att jag kan vara BÅDE full och passionerad. Då ni!

/Tjo-fa-de-rittan-Ivar

torsdag, november 27, 2008 9:40:00 em  
Anonymous Anonym said...

Bengt: "Med såna vänner som dig behöver inte kristendomen några fiender." skriver du till Ivar.
Intressant att direkt kopplar ihop den mannens kufiska åsikter med kristna. Faktiskt ganska trist att hela den sidan tycks vara inriktad på att smutskasta kristna. Påminner en hel del om Sturmark och hans "humanister". Av ingressen till denna bloggsite får man ju annars en bild av att ni vill bli tagna på allvar.

fredag, november 28, 2008 9:06:00 em  
Anonymous Anonym said...

Staffan

Jag säger inte att han är representativ för kristna. Det jag säger är att han ger dålig PR för kristna.

Bengt Held

fredag, november 28, 2008 10:23:00 em  
Anonymous Anonym said...

Kufiska åsikter? Nu förstår jag inte.. Vad är kufiskt? Sanningen?

Om du inte kan förklara, MED FÖRNUFT, är du inte bättre än dem du kritiserar här.

lördag, november 29, 2008 12:40:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Ivar är bara sysslolös, och nu har han hittat en sandlåda med nya barn. För att få lite action hoppar han runt och slår sönder de andras sandslott och slår dem i huvudet med hinken. Och när de blir lite undrande fnittrar han. Titta, alla ser på mig!

Det är ju bara det att det här är inte en sandlåda. Ivar är den enda som tror det.

Ivar, kan du inte visa lite trevliga sidor?

lördag, november 29, 2008 8:11:00 em  
Anonymous Anonym said...

Du har rätt, vem du nu är, det här är allvar..

Inte heller du kan bemöra någon av mina ståndpunkter..!!

Sov gott!

Ivar-Cotted

söndag, november 30, 2008 3:37:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Bemöra eller bemöta..? Bemöta!! Ja, jag har tagit mig ett järn ikväll.. Kanske är det därför jag slinter..

Vem vill kasta första stenen?

söndag, november 30, 2008 3:40:00 fm  

Skicka en kommentar

<< Home